Annonce
Debat

Derfor bliver byggeriet på Stejlepladsen en gevinst for Sydhavnen

Hans Præstbo. Foto: Maj Carboni

Det kom bag på de fleste, da en del af det planlagte byggeri på Amager Fælled blev placeret på Stejlepladsen i Sydhavnen. Idéen er ikke groet i Socialdemokratiets baghave – og da slet ikke i vores lokale partiforening.

Når det er nået så vidt, er det fordi andre partier insisterede på, at der bliver bygget så lidt som muligt på Amager Fælled. Det var en bunden opgave at finde en løsning, og kompromiset blev til en aftale, som vi som socialdemokrater selvfølgelig står på mål for.

Nu går byggeriet snart i gang, og det er på tide at løfte blikket og se på, hvordan det kan komme hele Sydhavnen til gode, når byggeriet fortsætter i Bådehavnskvarteret i de kommende år.

Annonce

For det første: Der kommer en fjerdedel almene boliger ud af i alt mere end 900 nye lejligheder og rækkehuse. De almene boliger er billigere end ejerboliger og bliver med tiden endnu billigere, da de har en låst prisudvikling. AKB, som har meldt sig på banen, har rodfæste i Sydhavnen og et særdeles godt kendskab til den særlige sydhavnsånd med plads til forskellighed. Uanset hvem man er, og hvor man kommer fra, er der plads til alle.

Det betyder også, at nuværende AKB-lejere har mulighed for at skrive sig op til en bolig i den nye del af Sydhavnen, hvor de sammen med boligforeningen kan være med til at videreføre det gode sammenhold og skabe et fællesskab med den øvrige bydel. Nogle af de almene boliger skal endda være medbyg-rækkehuse, hvor lejerne bliver inddraget i byggeprocessen.

For det andet bliver de almene boliger spredt ud over området, så lejere og ejere kommer til at bo dør om dør på Stejlepladsen. Altså ikke noget med at gemme de billigste boliger væk i et hjørne af området.


Nu går byggeriet snart i gang, og det er på tide at løfte blikket og se på, hvordan det kan komme hele Sydhavnen til gode, når byggeriet fortsætter i Bådehavnskvarteret i de kommende år.

Hans Præstbro, kandidat til Københavns Borgerrepræsentation (S)


For det tredje bliver Stejlepladsen et delvist bilfrit boligkvarter. Man vil stadig kunne køre ind i området i forbindelse med f.eks. af- og pålæsning, men der bliver etableret parkeringspladser og -kældre i udkanten af området, hvor man kan parkere sin bil, hvis man har brug for en.

For det fjerde bliver boligområdet DGNB-certificeret bæredygtigt. Det betyder, at der ikke alene er fokus på byggematerialernes livscyklus, ressourceforbrug, byggetransport og indeklima – men også på f.eks. økonomi, sociale mødesteder og adgang til offentlig transport og cykelstier. Der skal desuden plantes 800 træer på Stejlepladsen.

Alt dette er noget, som kan være med til at sætte en høj standard for, hvilket byggeri vi ønsker i resten af Bådehavnskvarteret i fremtiden. Vi må for alt i verden undgå, at det nye kvarter bliver en adskilt enklave. Derfor er sammenhængen og fællesskabet med den gamle bydel afgørende.

De kommende beboere skal være lige så hjemmevante på Karens Minde og på Tippen, som vi ”gamle sydhavnere” er. Der skal være plads til forskellighed, og vores børn skal gå i skole sammen. Ved at vi på den måde sætter retningen nu, kan byggeriet på Stejlepladsen blive en gevinst for hele Sydhavnen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce